www.polskieprototypy.prv.pl - Polskie powojenne prototypy samochodów
 
    POLSKIE PROTOTYPY
INDEX | KONTAKT Z AUTOREM | DODAJ DO ULUBIONYCH | LINKI | ZOBACZ KSIEGĘ | WPISZ SIĘ DO KSIĘGI
 
 



Wars
Beskid
Ogar
Syrena Sport
Syrena 104 Laminat
Syrena 110
Warszawa 210
Polonez Analog
Polonez Stratos


Beskid 106




   W 1981 r. zespół projektantów pod kierownictwem Wiesława Wiatraka rozpoczał prace nad Beskidem 106. Mial to byc samochod tani, ktory mozna by produkowac w FSM na istniejacych liniach produkcyjnych z wykorzystaniem niektorych czesci Fiata 126p.

Beskid - podziwiany i lubiany    W 1982 r, po 10 miesiacach badan gotowe już były plany konstrukcyjne i rozpoczeto budowę pierwszego prototypu, który zaprezentowano wiosna 1983 r. Efektem prac był bardzo udany samochod, o ładnej aerodynamicznej sylwetce ( przypominajacej Renault Twingo które pojawiło się jednak o kilka lat pózniej ) Karoserie zaprojektowal Krzysztof Maissner z Warszawskiej Akademi Sztuk Pięknych. Odznaczała się ona bardzo dobrym współczynnikiem oporu powietrza Cx=0,29 , powodowało to że Beskid zuzywał 3,9 litra na 100 km przy prędkosci 90 km/h. Powstało 7 prototypów tego samochodu w trzech wersjach. Wszystkie miały rozstaw osi 2150 mm , wysokosć 1364 mm , szerokosć 1530 mm i wagę zaledwie 630 kg.

Beskid - prawdopodobnie podczas badań eksploatacyjnych   Poczatkowo długosć Beskida wynosiła 3235 mm jednak Beskidy z 3 serii miały już 3500 mm długosci. Prototypy rożniły się od siebie głównie silnikami. Najwięcej było napędzanych silnikiem z Fiata 126p o pojemniosci 594 cm3 i mocy 20,6 kW ( 27,6 KM ) lub nowym silnikiem z Fiata 126p BIS o pojemnosci 703 cm3 i mocy 22 kW ( 29,5 KM ), które rozpedzały Beskida do 120 km/h. Wewnatrz pojazdu znajdowało sie wiele elementów wyposażenia Fiata 126p.

    Ale roznice byly bardzo duze... Polegały przede wszystkim na tym, że Beskid był samochodem 5-osobowym. Pojemnosc bagażnika po złożeniu tylnych siedzeń rosła do 800 litrów co w tej klasie samochodów jest bardzo dobrym wynikiem. Dodatkowym plusem Beskida była mała ilosć wykorzystywanej przy jego budowie stali ( połowa tego co 126p ) Okres badań i prac nad Beskidem zakonczył się w 1987 roku , gdy pojawiły się plany wprowadzenia do produkcji nowego modelu Fiata - obecnego Cinquecento. Pomimo upływu lat pojazd ten nic nie stracił na atrakcyjnosci.